Det vandrende menneske

Teatret Det Olske Orkester planlægger i perioden fra 2023 – 2025 i samarbejde med et hold grønlandske og danske scenekunstnere og akademikere, at skabe teaterprojektet Det vandrende menneske. Arbejdet løber over 3 år og indeholder research, studierejser, produktion af forestilling, spilleperiode, turné samt diverse sideprojekter som bl.a. artist talks, workshops og ikke mindst studier og udveksling vedr. undervisningsmateriale om Grønland i gymnasieskolen.
Forestillingen tilegnes alle fra 12 år og op og har premiere på Nordatlantens Brygge d. 24. marts 2025 i København.

Historien
Året er 1978. En grønlandsk pige sidder ved et køkkenbord i et parcelhus lidt uden for Ålborg og stirrer ned i voksdugens farvede blomster. Den danske stat har sendt hende i pleje for at give hende adgang til ”en kultur med fremtidsperspektiver”. Men om lidt rejser hun sig op og går. Tilbage mod Grønland. Baglæns gennem tiden. Hun går, men hun er ikke alene. En dansk antropolog følger efter hende, med taskerne fulde af jordbærmarmelade, førstehjælp og notesbøger. Og som de går gennem 60-erne og 50-erne møder de skibe med grønlandske børn på vej mod genopdragelse i Danmark, de møder håndværkere og sygeplejersker og lærere på vej mod Grønland for at asfaltere og modernisere og de går videre og de passerer en udstoppet isbjørn og falske isfjelde på vej mod Emma Gads koloniudstilling i Tivoli i 1905 og antropologen noterer og noterer mens hun ryster på hovedet. Men pigen går bare videre. Og de går og de går og de går baglæns gennem 1800 tallet og ser Den Kongelige Grønlandske Handel passere forbi med skibe tungt lastet med tran, hvalkød, spæk og sælskind og antropologen bliver mere og mere vred og oprørt og råber at der må gøres noget, men pigen gør ingenting, hun går bare, videre, baglæns, med antropologen råbende efter sig. Og de går gennem 1700 tallet og de møder den danske mission og hører den kalde inuits åndetro for overtro, ser den forbyde tatoveringer og bygge kirker, og antropologen er ved at blive træt, men med ét er de kommet til 1721, det år hvor DR’s store satsning ”Historien om Grønland og Danmark” starter – en tv-serie som skal fortælle om de to landes fælles skæbne. Antropologen er forvirret, hun kigger sig omkring. Der kommer Hans Egede gående mod et kamera. Han ser bekymret ud. Men pigen er gået videre, forbi film-sættet. Antropologen løber efter og råber: ”Hvor skal du hen? Og hvad med mig? Og alle mine noter?” ”Måske kan nogen læse dem” svarer pigen, men antropologen råber: ”Jamen, hvor skal du hen? Du kan da ikke blive ved med at gå baglæns!” Men pigen svarer: ”Jeg går ikke baglæns, jeg går fremad, mod noget der altid har været”.

Hvorfor dette projekt?
Med dette projekt ønsker vi at åbne et fælles undersøgende og kritisk rum for de dybere og mere komplekse fortællinger om Danmarks koloniale og postkoloniale rolle i Grønland.
Det er problematisk, når danskere fortæller inuits historie startende fra Hans Egedes ankomst i 1721, og springer fortællingen om en 4500 år gammel kultur over og dermed blokerer for adgangen til at begribe moderne grønlandsk kultur på dets egne præmisser. Det fastholder danskerne i en hovedrolle, de ikke har.
Vi ønsker at åbne et rum der tør dekonstruere denne danske selvforståelse og begynde at lytte til noget andet.

Samarbejder
Vi indgået en samarbejdsaftale med Nordatlantens Brygge v/ projektleder Asta Stefansdottir, i forhold til præsentation af forestillingen i København samt diverse sideprojekter i samarbejde også med Sirí Paulsen, ansvarlig for skoletjenesten.
Vi har også indgået et samarbejde med Det Grønlandske Hus, København om sidearrangementer og debatter ifm. forestillingen.
Ud over dette har vi indledt et samarbejde med Falkonergården gymnasium ved Tom Søgaard-Jensen, uddannelsesleder og Martin Hagen Broch, historielærer, som sammen med studerende, vil udveksle med projektet under vores research og kunstneriske proces, hjælpe os med formidling og distribution af forestillingen i gymnasialt regi.

Holdet:

Performere
Elisabeth Heilmann Blind (danser og performer), Gry Guldager (skuespiller), Øyvind Kirchhoff (performer) samt endnu en kvindelig performer.

Dramatikere
Naja Dyrendom Graugaard (post doc.) og Lotte Faarup

Instruktør
Lotte Faarup

Lyddesign
Sirí Paulsen

Konsulenter
Julie Edel Hardenberg (kunstner), Lars Jensen (lektor RUC), Gry Alstrøm (cand. mag)

Oversætter
Makka Kleist

Støttegivere
Knud Højgaard Fonden, Statens Kunstfond, Projektstøtteudvalget for scenekunst

Premiere
24. marts 2025