Det kontaktløse forhold

En komedie om at slå en relation ihjel…

 

Vi har vænnet os til det. Forhold uden fysisk kontakt. Uden kropslig konsekvens. Vi stirrer på en skærm og siger vi er i kontakt med andre mennesker. Vi taler til skærmen, går tur med skærmen, spiser og skåler med skærmen. Samtidig gror vores nakke fast i foroverbøjet retning, vores fingerspidser slides mod plasticknapperne og vores øjne sendes flakkende rundt i et lyshav af afbrydelser. Med tiden overbevises vi om, at den tilstand er normal. Men degenerationen er i gang. Algoritmer kloner vores søgninger og kobler os til vores egne interesser i det uendelige – det vi møder på skærmen er ikke forstyrrende liv, det er en til stadighed billigere version af os selv. Vi bliver mere og mere uegnede til at mødes i den fysiske virkelighed.

 

Den amerikanske sociolog Randall Colins peger på, at menneskeligt velvære og sammenhængskraft udspringer af menneskeligt samspil – navnlig fysisk samspil. I lyset af denne corona-tid understreger han, at det digitale samvær ikke kan bruges som erstatning for det fysiske samvær, idet den emotionelle intensitet af et digitalt interaktionsritual måske kun udgør en femtedel af den, der kan opnås ved fysisk tilstedeværelse.

 

Forestillingen ”Det kontaktløse forhold” handler om en mand der bliver forstyrret i sit lukkede kredsløb af et virkeligt menneske og ikke kan tåle det. Den hengemte ånde, den skælvende stemme irriterer ham. Uforudsigeligheden og tilfældighederne går ham på. Det levende liv må nødvendigvis slås ihjel. Her efter kan manipulation og dukkeføring tage over.

Med associationer til Hitchcock’s Psyco-karakter Norman Bates og japansk social dating med robotter, skabes en nonverbal syret komedie i fysisk vildskab og marionetteater-symbolik. På scenen står skuespiller og mimer Øyvind Kirchhoff og danser Katrien van der Velden; bag scenen søger instruktør Lotte Faarup, lysdesigner Jeppe Lawaetz, lyddesigner Jonas Jørgensen og objektmager Rolf Søborg for et klinisk univers støvsuget for menneskevenlige rammer.

 

 

Køb billetter her til Forsøgsstationen

Research til det kontaktløse forhold

FORSØGSSTATIONEN 16 - 30. MARTS. 2022

PUBLIKUM MENER

ANMELD FORESTILLINGEN

Vi opfordrer til at holde en god tone. Vi sletter krænkende kommentarer om enkeltpersoner (fx. om udseende, sprog m.m.)

Koncept
Det Olske Orkester

 

Medvirkende
Øyvind Kirchhoff
Katrien van der Velden

Dramatiker og instruktør
Lotte Faarup

Lysdesign
Jeppe Lawaetz

Værksted og special effects 
Jon Gelting

Lyddesign
Jonas Jørgensen

Scenografi
Rolf Søborg Hansen

Dukker
Rolf Søborg Hansen

Produktionsleder og teknik
Søren Kyed

Pressemeddelelse

Turnéperiode
4.4. – 30.6. 2022
Sæson  22/23

Pris
22.000 kr. aftenforestillinger

14.000 kr. skoleforestillinger

Varighed
ca. 70 minutter

Aldersgruppe
16 år +

Spillelokalets mål inkl. publikum
Min. 9 m bredt, 6 m langt og 3,5 m fri loftshøjde. Spillelokalet skal kunne mørklægges

Strøm
380 V, 3 X 16 A, samt stik m. 220 V