Det kontaktløse forhold

-en syret udgave af H. C. Andersens Nattergalen

 

Vi har vænnet os til det. Forhold uden fysisk kontakt. Uden kropslig konsekvens. Vi stirrer ind i en lysende skærm og siger vi er i kontakt med andre mennesker. Vi afbrydes hvert andet øjeblik af toner og blinkende lamper, som giver os en følelse af hele tiden at være forbundet med andre mennesker. Samtidig gror vores nakke fast i foroverbøjet retning, vores fingerspidser slides mod plasticknapperne og vores øjne sendes flakkende rundt i et lyshav af informationer. Med tiden overbevises vi om, at den tilstand er normal.

Men degenerationen er i gang. Algoritmer kloner vores søgninger og kobler os til vores egne interesser i det uendelige – det vi møder på skærmen er ikke kontakt med andre, det er en til stadighed billigere version af os selv.

 

Det kontaktløse forhold handler om en ensom mand, omgivet af digitale apparater, som bliver forstyrret af et andet levende menneske og kan ikke tåle det. Hendes latter bag væggen går ham på nerverne. Hendes gråd gør ham angst. Han gemmer sig i sengen med puder for ørerne, men pludselig ryger han ned gennem et stort sort hul til en helt anden verden, uden levende væsner, kun beboet af en menneskestor robot.

Her får han chancen til at designe sit eget lykkelige liv uden forstyrrelser. Her slipper han for at udvise moralsk omsorg eller almindeligt menneskeligt hensyn. Robotten gør hvad han siger. Det går næsten for godt…

Med inspiration fra H.C. Andersens Nattergalen og associationer til Hitchcock’s Psyco-karakter Norman Bates og japansk social dating med robotter, skabes denne nonverbale syrede komedie i fysisk vildskab og marionetteater-symbolik af mimer og performer Øyvind Kirchhoff og danser og koreograf Katrien van der Velden. Objekter, dukker og scenografi skabes af Rolf Søborg Hansen, lysdesignet af Jeppe Lawaetz og instruktionen af Lotte Faarup.

 

Det Olske Orkester ønsker at stille skarpt på den moderne verdens digitalisering og den menneskelige fremmedgørelse, der kan følge i dens kølvand. Det ønsker vi at italesætte med trilogien ”Overlevelse i nyere tid”. Første del var soloforestillingen ”Det førerløse menneske” produceret i foråret 2021, i foråret 2022 følger ”Det kontaktløse forhold” og endelig konkluderer vi i 2023 med ”Den fjernstyrede familie”.

Research til Det kontaktløse forhold

SPILLER PÅ FORSØGSSTATIONEN 16. - 30. MARTS. 2022

SØNDER BOULEVARD 81, 1720 KBH. V.

PUBLIKUM MENER

SKRIV OM FORESTILLINGEN

Vi opfordrer til at holde en god tone. Vi sletter krænkende kommentarer om enkeltpersoner (fx. om udseende, sprog m.m.)

Koncept
Det Olske Orkester

 

Medvirkende
Øyvind Kirchhoff
Katrien van der Velden

Dramatiker og instruktør
Lotte Faarup

Scenografi og dukker
Rolf Søborg Hansen

Lysdesign
Jeppe Lawaetz

Værksted og special effects 
Jon Gelting

Lyddesign
Jonas Jørgensen

Produktionsleder og teknik
Søren Kyed

Pressemeddelelse

Turnéperiode
4.4. – 30.6. 2022
Sæson  22/23

Pris
22.000 kr. aftenforestillinger

14.000 kr. skoleforestillinger

Varighed
ca. 70 minutter

Aldersgruppe
12 år +

Spillelokalets mål inkl. publikum
Min. 9 m bredt, 6 m langt og 3,5 m fri loftshøjde. Spillelokalet skal kunne mørklægges

Strøm
380 V, 3 X 16 A, samt stik m. 220 V