Det kontaktløse forhold

-en syret udgave af H. C. Andersens Nattergalen

Vi har vænnet os til det. Forhold uden fysisk kontakt. Uden kropslig konsekvens. Vi stirrer ind i en lysende skærm og siger vi er i kontakt med andre mennesker. Vi afbrydes hvert andet øjeblik af toner og blinkende lamper, som giver os en følelse af hele tiden at være forbundet med andre mennesker. Samtidig gror vores nakke fast i foroverbøjet retning, vores fingerspidser slides mod plasticknapperne og vores øjne sendes flakkende rundt i et lyshav af informationer. Med tiden overbevises vi om, at den tilstand er normal.

Men degenerationen er i gang. Algoritmer kloner vores søgninger og kobler os til vores egne interesser i det uendelige – det vi møder på skærmen er ikke kontakt med andre, det er en til stadighed billigere version af os selv.

Det kontaktløse forhold handler om en ensom mand, omgivet af digitale apparater, som bliver forstyrret af et andet levende menneske og kan ikke tåle det. Hendes latter bag væggen går ham på nerverne. Hendes gråd gør ham angst. Han gemmer sig i sengen med puder for ørerne, men pludselig ryger han ned gennem et stort sort hul til en helt anden verden, uden levende væsner, kun beboet af en menneskestor robot.

Her får han chancen til at designe sit eget lykkelige liv uden forstyrrelser. Her slipper han for at udvise moralsk omsorg eller almindeligt menneskeligt hensyn. Robotten gør hvad han siger. Det går næsten for godt…

Med inspiration fra H.C. Andersens Nattergalen og associationer til Hitchcock’s Psyco-karakter Norman Bates og japansk social dating med robotter, skabes denne nonverbale syrede komedie i fysisk vildskab og marionetteater-symbolik af mimer og performer Øyvind Kirchhoff og danser og koreograf Katrien van der Velden. Objekter, dukker og scenografi skabes af Rolf Søborg Hansen, lysdesignet af Jeppe Lawaetz og instruktionen af Lotte Faarup.

Det Olske Orkester ønsker at stille skarpt på den moderne verdens digitalisering og den menneskelige fremmedgørelse, der kan følge i dens kølvand. Det ønsker vi at italesætte med trilogien ”Overlevelse i nyere tid”. Første del var soloforestillingen ”Det førerløse menneske” produceret i foråret 2021, i foråret 2022 følger ”Det kontaktløse forhold” og endelig konkluderer vi i 2023 med ”Den fjernstyrede familie”.

 

Vi tager både ansattes og publikums sikkerhed og helbred meget alvorligt. Vi følger derfor sundhedsmyndighedernes krav og anbefalinger nøje.

Så køb trygt billet til forestillingen.

Det vil igen være påkrævet at kunne fremvise coronapas, når du skal i teatret på Forsøgsstationen. Vi beder dig om at have dit coronapas klar, når du ankommer til teatret.
Vi opfordrer desuden til, at du holder god afstand til andre publikummer og naturligvis flittigt bruger håndsprit.
Hvis vi, på baggrund af myndighedernes anbefalinger, er nødsaget til at aflyse en forestilling, kan du få refunderet din billet eller få den ombyttet til en anden spilledag.
Du kan ikke få refunderet din billet, hvis du bliver syg eller ikke ønsker at anvende din billet alligevel. Det er ikke ændret. Så vidt det er muligt, ombytter vi dog gerne til en anden spilledag.

Citater fra anmeldelser

Teateravisen.dk

”Det Olske Orkester har, inspireret af H.C. Andersens ’Nattergalen’, begået en fin og analogt skarpsindig fortælling om menneske og maskine i digitaliseringens tidsalder. Det er anderledes dukketeater for voksne og store børn.

Alt går op i en scenekunstnerisk ret skøn forening i Lotte Faarups klare instruktion, hvor både performere, lys og lyd formår at gøre stort indtryk med små virkemidler.”

Teateravisen.dk

Scenekanten.dk

Katrien van der Velden er en vanvittig performer. I sin rolle som den forstenede og fjernstyrede kvinde, fremviser og udfordrer hun både, hvad kroppen kan og hvad den er i stand til at udtrykke. Jeg sidder stadigvæk tilbage tvivlende på, om hun virkelig er menneske eller om det er elektricitet, der løber igennem hendes årer.

Scenekanten.dk

Den4væg.dk

”jeg er underholdt fra start til slut.”

Den4væg.dk

Danskesceniorer.dk

Det er teater, når det er allerbedst. Det er lige præcis det, de små teatre kan – more og underholde os med helt aktuelle og tankevækkende spørgsmål.

Danskesceniorer.dk

Michael Svennevig blog

“Stor teaterkunst, simpelthen.”

Research til Det kontaktløse forhold

Postkort - TOURNE INFO

SPILLER PÅ FORSØGSSTATIONEN 16. - 30. MARTS. 2022

SØNDER BOULEVARD 81, 1720 KBH. V.

PUBLIKUM MENER

SKRIV OM FORESTILLINGEN

Vi opfordrer til at holde en god tone. Vi sletter krænkende kommentarer om enkeltpersoner (fx. om udseende, sprog m.m.)

Koncept
Det Olske Orkester

Medvirkende
Øyvind Kirchhoff
Katrien van der Velden

Dramatiker og instruktør
Lotte Faarup

Scenografi og dukker
Rolf Søborg Hansen

Lysdesign
Jeppe Lawaetz

Værksted og special effects 
Jon Gelting

Lyddesign
Jonas Jørgensen

Produktionsleder og teknik
Søren Kyed

 

 

 

Opstillingstid
4 timer

Nedtagningstid
2 timer

Turnéperiode
4.4. – 30.6. 2022
Sæson  22/23

Pris
22.000 kr. aftenforestillinger

14.000 kr. skoleforestillinger

Varighed
ca. 70 minutter

Aldersgruppe
12 år +

Spillelokalets mål ekskl. publikum
Min. 9 m bredt, 6 m langt og 3,5 m fri loftshøjde. Spillelokalet skal kunne mørklægges

Strøm
380 V, 3 X 16 A, samt stik m. 220 V